Бухгалтерський путівник з амортизації

Облік
25 липня 2025 року
|
1 хвилину Читати

З’ЯСУЄТЕ: за який період нараховувати амортизацію; чи припиняти нарахування на активи на ТОТ або в зоні бойових дій; як визначити базу для амортизації; на які об’єкти не нараховувати амортизації; як документально підтвердити й облікувати амортизацію

user icon
Анна Ляшенко
експерт з бюджетного обліку Експертус Головбух, Київ

Амортизація — це не формальність, а дієвий інструмент контролю за ресурсами установи. Правильно нарахована амортизація:

  • гарантує точність звітності;
  • забезпечує прозорість управління активами;
  • знижує ризики під час перевірок.

У статті розглянемо, коли нараховувати амортизацію, як її облікувати та документально оформити — від загальних принципів до практичних прикладів.

Різниця між амортизацією та зносом

Амортизація — це систематичний розподіл вартості, що амортизується, протягом строку корисного використання активу (п. 4 розд. I НП(с)БОДС 121). Інакше кажучи, амортизація відображає поступове зменшення вартості активу через його експлуатацію.

Знос — це накопичена сума нарахованої амортизації з моменту, коли об’єкт ввели в експлуатацію.

Знос та амортизація — тісно пов’язані поняття. Амортизаційні відрахування поступово відображають вартість основних засобів, які установа використовує протягом усього строку їх корисного використання. Водночас ці відрахування:

  • показують ступінь зносу активів;
  • формуют...
  • Open ChapterЗміст
  • Open All VersionsВерсії публікації